وی تک چیست و چگونه کار می کند

وی تک چیست و چگونه کار می کند

وی تک تکنولوژی ای است که اولین بار روی خودروهای هوندا پیاده سازی شد که باعث بالارفتن کارآمدی حجمی موتور چهار زمانه یا Four-stroke شده و دارای عملکرد مناسب هم در دور موتورهای بالا و هم در دور موتور های پایین می باشد.

عملکرد هر موتور چهار زمانه یا (Four-stroke) دارای 4 مرحله زیر می باشد.

1- مرحله اول : پایین رفتن پیستونها در پی وارد شدن مخلوط هوا و بنزین

2- مرحله دوم : بالا آمدن پیستون و متراکم شدن مخلوط هوا و بنزین

3- مرحله سوم : شمع موتور باعث ایجاد جرقه در ترکیب هوا و سوخت می شود و انرژی حاصل از این انفجار پیستون را به پایین میراند. 

4- مرحله چهارم : پیستون دوباره بالا می رود و دود حاصل از انفجار را از اگزوز خارج می کند. 

------------------------------------------------------

لوازم یدکی پورشه

------------------------------------------------------

هر سیلندر دارای 4 سوپاپ است که دو سوپاپ برای ورود هوا و دو سوپاپ به خروج هوا اختصاص دارد. تمام این سوپاپ ها توسط میل سوپاپ یا بادامکی سوپاپ باز و بسته می شوند. این بادامکی ها که به شکل بیضی هستند و دارای یک نوک تیز می باشند با هر بار چرخششان سوپاپ ها را باز می کنند. در یک موتور معمولی دو تا بادامکی برای سوپاپ ها وجود دارد ولی یک موتور Vtec دارای سه بادامکی یا میل سوپاپ است که یکی از این سه بزرگتر از مابقی می باشد. هر چه اندازه بادامکی بزرگتر باشد مدت زمان باز ماندن سوپاپ بیشتر شده و هوای بیشتری وارد موتور می شود , متقابلا هوای بیشتری نیز از اگزوز خارج می شود. آن بادامکی ای که بزرگتر است تنها در دور موتورهای بالا فعال می شود و قابل استفاده بر روی هر دور موتوری نمی باشد. رنج حدودی دور موتور برای فعال سازی Vtec باید حدود 5000 یا 6000 RPM باشد. 

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بی ام و

------------------------------------------------------

یک موتور 4 سیلندری 2 لیتری 16V (تعداد سوپاپ :16) DOHC همان طور که از نامش پیداست دارای 16 سوپاپ بوده و DOHC مخفف Dual over head cam می باشد و به معنای وجود دو بادامکی در موتور خودروست. 

حال سوالی که ایجاد می شود این است که اگر Vtec خوب است چرا همیشه فعال نیست و فقط مختص به راندن در دور موتورهای بالا می باشد ؟ به علت آنکه Vtec مقدار مصرف سوخت را تا حدود زیادی بالا می برد و آلودگی هوای بیشتری ایجاد می کند از طرفی در دور موتور 1000 نیازی به ورود هوای بیش از حد به موتور نمی باشد. تنها در پیست های اتومبیل رانی یا مسابقات که موتور خودرو به قدرت بیشتری نیاز دارد استفاده از Vtec منطقی است. بنیانگذار Vtec کمپانی هوندا می باشد که اولین بار به صورت انبوه خودروهای مجهز به این سیستم را روانه بازار کرد. البته می توان گفت که Vtec فقط محدود به هوندا نیست بلکه کمپانی هایی همچون تویوتا و بی ام و آن را در خودروهای تولیدی خود به کار می برند. اما صرفا برای رعایت قانون کپی رایت نام آن را تغییر داده اند برای مثال تویوتا به ان VVT یا VVti میگوید که درسوپرای نسل 4 به کار رفته است. بی ام و هم به آن Vanos می گوید که در غالب تولید های خود از آن استفاده کرده است.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بنز 

------------------------------------------------------

موتورهای وی تک در عین کوچک بودن و سبکی بسیار پر قدرت هستند, از نظر اقتصادی به صرفه تر بوده و عمر و دوام طولانی دارند , حتی می توان توربو شارژر یا سوپر شارژر بر روی این موتورها نصب کرد و قدرت آنها را چندین برابر بالاتر برد. 

نفاوت توربو و Vtec این است که توربو گشتاور و قدرت اسب بخار موتور را در هر دور موتوری افزایش می دهد در حالی که Vtec در دور موتور 6000 می تواند ماکسیمم قدرت را از موتور بگیرد.به عبارتی وی تک بیشتر شدن لیفت سوپاپ در دور موتورهای بالاتر است , اگر لیفت سوپاپ در دورهای پایین خیلی عمیق باشد کارایی حجمی موتور پایین آمده و موتور بسیار ضعیف عمل می کند (مثل بعضی از خودروهای آمریکایی که همیشه دارای نویز در حین حرکت هستند) به همین جهت در دور پایین لیفت سوپاپ باید پایین باشد تا بتوانیم عملکرد حجمی بهتری از موتور دریافت کنیم. روش کار آن هم بدین ترتیب است : همین که دور موتور از 5000 بالاتر می رود یه شفت کوچک در اثر فشار روغن از جای خود بیرون می آید و تحت تاثیر بادامک بزرگتر لیفت ده میلی متری را در سوپاپ ها ایجاد می کند و وقتی دور موتور پایین می آید فشار روغن کم شده و در اثر نیروی برگشتی فنر شفت به جایگاه خود باز گشته و دوباره لیفت سوپاپ ها کوتاه می شود و هوای ورودی به موتور محدودتر.

------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی

------------------------------------------------------

نوشته شده در 1399-05-03 توسط 0 2381

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0