معرفی و مقایسه انواع خودرو های برقی و هیبریدی

معرفی و مقایسه انواع خودرو های برقی و هیبریدی

دیر یا زود خودرو های سوخت فسیلی مثل بنزین و گازوییل جای خودشون رو به خودرو های الکتریکی خواهند داد . درسته که خیلی از کشور های جهانی سومی و یا بعضا پیشرفته در حال پیشرفت ، اهمیت زیادی به این موضوع نمیدند اما شک ندارم که روزی میرسه که خودرو های بنزینی مثل اولین نوع از ماشین های نیتروگلیسیرینی به خاطره های خواهند پیوست . 

مزیت های این خودرو های بدون شک بسیار هستند ، زیراکه موتور های الکتریکی تاثیر کمتری بر روی محیط زیست و گاز های گل خانه ای خواهند داشت ، در حال حاضر وسایل نقلیه الکتریکی و یا همان EVs که مخفف Electornic Vehicless  هستند بسیار گرانتر از خودرو هایی با سوخت احتراقی هستند اما پس اندازی که در هزینه های نگهدازی پایین ، هزینه پایین سوخت در این خودرو های می تواند دلیلی مناسب برای روی آوردن مردمان کشور های صنعتی به این سمت باشد. 

------------------------------------------------------

لوازم یدکی پورشه

------------------------------------------------------

من به شخصه از افرادی در ایران شنیدم که می گفتند خودرو های الکتریکی او جذابیت خودرو های سوختی رو ندارند ، دلیل آنها این بود که یک موستانگ 8 سیلندر با صدای غرش خودش به آدم حس خوبی میده ، اما واقعیت این نیست شاید اگر من هم  20 ساله بودم همین جواب رو میدادم اما الان حتما خودروی کم صدا و راحت رو بیشتر ترجیح میدم.

پیشرفت تکنولوژی در زمینه بکارگیری و استفاده از الکتریسیته این قابلیت رو برای خودرو سازان فراهم کرده تا محدوده وسیعی از وسیله های نقلیه به این سمت در حرکت باشند . بعضی های با یک وسیله نیمه الکتریکی خوشحال می شوند که صدای خودرو را هم حس کنند بعضی ها هم بسیار طرفدار محیط زیست هستند و خودروی تمام الکتریکی تمایل بسشتری دارند ، در ادامه این مطلب به صورت تخصصی انواع مختلف خودرو های الکتریکی رو با هم مقایسه خواهیم کرد. 

چند مدل خودروی الکتریکی وجود دارند ؟

  • خودرو های تمام الکتریکی
  • هیبرید Hybrid
  • هیبرید ترکیبی Mild Hybrid
  • هیبرید پلاگین plug-in Hybrid
  • خودرو های سلول سوختی Fuel Cell Vehicles

خودرو های تمام الکتریکی

خودروی الکتریکی چگونه کار می کند ؟ این خودرو های به جای موتور احتراقی ، به وسیله باتری ها یک موتور الکتریکی رو به حرکت در می آورند هر چه تعداد و قدرت باطری ها بیشتر باشند مسافت و زمانی بیشتر این خودرو می تواند طی کند.

به عنوان یک خودروی تمام برقی ، به شدت این خودرو های حیات خود رو مدیون برق هستند و به همین دلیل که احتراق سوخت در آن انجام نمی شود و قادر به تولید گاز های گلخانه ای نیستند امتیاز زیادی از طرفداران محیط زیست می گیرند.

مشکل اساسی این طر آن است که بسیاری از رانندگان نگرانی هایی در مورد محدوده و مسافت استفاده از این خودرو ها دارند ، البته باید خاطر نشان کرد که این دلشوره کاملا بی اساس است زیرا که اکثر خودرو هایی که امروزه ساخته می شوند قادر به طی مسافتی برابر 185 مایل و یا 297 کیلومتر است ، تحقیفات دانشگاهی نشان داده است که متوسط مسافت طی شده توسط شهروندان آمریکا با خودرو های شخصی نزدیک به 99 کیلومتر در روز می باشد. 

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بی ام و

------------------------------------------------------

یکی دیگر از مزایای خودرو های تمام برقی این است ، که از نظر اقتصادی و انگیزه های مالی طرفداران بیشتری رو به خود جلب کرده اند ، مخصوصا که امروزه دولت های کشورهای غربی و در حال توسعه اعتباراتی رو  از قبیل شارژ رایگان در ایستگاه ها مختلف در سطح شهر در نظر گرفته اند و یا اینکه این خودرو ها می توانند در مناطق طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض تردد کنند. و این به این معنی است که در آینده شاهد استفاده روز افزون از این مدل خودرو ها در مسافت های طولانی تر خواهیم بود.

امتیازات : 

محدوده    ***

زیر ساخت ***

پایداری      *****

خودروی هیبریدی

ماشین هیبریدی چیست ؟ در مقابل یک خودروی تمام برقی، یک خودروی هیبریدی ترکیبی از موتور سوخت احتراقی و موتور الکتریکی می باشد. که هر دو موتور می توانند به صورت مستقل و یا با یکدیگر کار کنند.

توان ماشین های هیبریدی به عنوان وسیله نقلیه الکتریکی ، به نوع طراحی سیستم شارژ الکتریکی مجدد بستگی دارد به این معنا که اگر انرژی حاصل از موتور احتراقی و یا چرخش تایر ها که بتواند انرژی حرکتی رو به الکتریسیته تبدیل بکند درست طراحی شده باشد خودروی شما توان بالاتری خواهد داشت. در حال حاضر 2 مدل خودروی هیبریدی وجود دارد : هیبرید ترکیبی و هیبرید پلاگین که جلو تر توضیح خواهیم داد. 

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بنز

------------------------------------------------------

هیبرید ترکیبی - موتور الکتریکی توان موتور احتراقی رو افزایش می دهد

چگونه یک خودروی هیبرید ترکیبی کار می کند ؟ حتما می دانید خودرو های احتراقی در هنگام روشن شدن مقدار زیادی سوخت مصرف می کنند ، در این مدل موتور الکتریکی به روشن شدن موتور کمک کرده و مصرف سوخت رو کاهش می دهد. نکته قابل توجه در این مدل این است که باطری ها از طریق خود سیستم شارژ مجدد می شوند و نیازی به سوکت شارژ ندارند. 

وسیله های نقلیه هیبرید ترکیبی با نام هیبرید 48 ولت و یا MHEVs شناخته می شوند، از دیگر مزایای این مدل می توان به کمت موتور الکتریکی در هنگام شتاب گرفتن خودرو اشاره نمود..

باتری ها به صورت انحصاری از طریق ترمز ها شارژ می شوند. به این صورت که انرژی جنبشی حاصل از ترمز ها تبدیل به الکتریسیته می شوند بنابراین به ایستگاه های شارژ در منازل و خیابان ها نیازی نداریم . 

اما مزیت اصلی این خودرو میزان مصرف سوخت است که به ازای 100 کیلومتر370 سی سی  بنزین می باشد که عددی غیر قابل باور است. 

به دلیل مصرف کمتر سوخت هم طبیعتا آلودگی کمتری نسبت به سایر خودرو ها خواهند داشت.

محدوده     *****

زیر ساخت *****

پایداری       **

هیبرید پلاگین - بهترین از هر دو جهان

هیبرید پلاگین چیست ؟ این مدل از وسیله نقلیه یا همان PHEV مانند مدل قبلی هم موتور الکتریکی و هم موتور احتراقی دارد که هر روی آن ها به شارژ باطری ها کمک می کند اما در این حالت شما می توانید از طریق کابل برق هم باتری ها رو شارژ کنید. 

در مدل هیبرید ترکیبی باتری های شما تا زمانی که خودرو حرکت نکند قابل شارژ نیست ، اما در مدل پلاگین شما قادرید در هنگام پارک خودرو رو شارژ کنید. که این موضوع باعث می شود که به طور محسوسی خودروی شما مسافت بیشتر با توان الکتریکی حرکت کند ، برای مثال در بی ام و 530 مدل 2018 که هیبرید طراحی شده بعد از هر شارژ در حالت توقف 45 کبلومتر رو بدون استفاده از موتور احتراقی رانندگی کنید.

بسیاری از صاحبان PHEV در حال حاضر قادر هستند بدون استفاده از سوخت فسیلی از خودرو های خود برای مصارف روزانه استفاده کنند .  چون معمولا سفر های درون شهری زیر 50 کیلومتر در روز هستند.

از مزایای این خودرو ها این است که شما قادرید برای سفر های شهری از توان الکتریکی و برای سفر های طولانی و خارج از شهری از موتوری بنزینی استفاده کنید و بسیاری از مصرف کنندگان از این بابت خوشحال هستند..

محدوده     *****

زیر ساخت *****

پایداری       ****

 سوخت سلولی

چگونه خودرو سوخت سلولی کار می کند ؟ این خودرو ها توسط هیدروژن کار میکنند ، زیرا که اکسیژن و هیدروژن رو می توان به انرژی الکتریکی تبدیل کرد و از طریق آن موتور الکتریکی رو به حرکت در آورد . 

خودرو های هیدورژنی و یا سلول سوختی با نام اختصاری FCEV ، برق خود رو از طریق صفحه های سوختی تولید می کند ، هیدروژن در سلول سوختی با اکسیژن واکنش نشان می دهد و باعث تولید برق می شود . در طی این فرایند بخار آب و هوای گرم در سیستم تولید می شود که برای محیط زیست خطر ناک هم نیست. اما یک اشکال عمده در این فرایند وجود دارد و آن هم تولید هیدروژن است که نیازمند مصرف زیادی برق برای تولید آن هستیم. و همچنین انتقال آن به پمپ های سوخت کار بسیار دشواری است .

------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی

------------------------------------------------------

از دیگر مزایای این مدل این نیز هست که شما در عرض کمتر از یک دقیقه می توانید باک خود را پر کنید . شاید شما هم مثل من بسیار مشتاق شدید که این روش رو امتحان کنید ، اما ...

واقعیت این است که سلول های سوختی نوعی صفحه پلاتین هستند که برای مبدل کاتالیزوری از آن استفاده می شود و بسیار گران هستند . و این امر برای آزمایش های خانگی مقرون به صرفه نیستند.

محدوده     ****

زیر ساخت *

پایداری       **

برگرفته از سایت : www.bmw.com

نوشته شده در 1398-04-08 توسط 1 4294

1 نظر

  • علی موحد

    علی موحد 1398-04-12 پاسخ

    سلام مطلب جالبی بود ، فقط کاش در مورد سوخت هیدروژنی بیشتر توضیح می دادید

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0