بررسی تفاوت های دو روغن موتور 5w-30 با 5w-40

بررسی تفاوت های دو روغن موتور 5w-30 با 5w-40

من همیشه عادت دارم که غورباقه را همان اول کار بخورم پس بهتره که چند تا از کلمه های علمی که در متن از آن ها استفاده می کنم را به طور کامل توضیح بدهم تا مطالب این بلاگ برای همیشه در ذهن شما باقی بماند .

موضوع اولی که باید بدانید نقش روغن موتور در خودرو است که از اصطکاک اجزاء موتور شما جلوگیری می کند. همانطور که دو دست را به هم می مالید و دستانتان گرم می شوند اجزا موتور به دلیل اصطکاک کم کم شروع به گرم شدن می کنند و اصطکاک موجب استهلاک موتور خودروی شما می شود.

وجود روغن در بین دو قطعه باعث می شود که لایه نازکی از چربی بین دو قطعه باعث می شود که به راحتی بر روی هم بلغزند و همین لغزندگی بازده خودروی شما را زیاد می کند و بدین ترتیب شما قدرت و راندمان اجزای موتور را افزایش داده اید و حتی استفاده از روغن مناسب باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما می شود .

ویسکوزیته روغن : ویسکوزیته (گرانروی) وقتی به این کلمه می رسید اصلا تعجب نکنید برخلاف اسم سختی که دارد مفهوم بسیار ساده ای دارد . ویسکوزیته به زبان خیلی ساده تر واحد اندازه گیری برای سرعت گردش روغن در موتور خودروی شماست هنگامی که مقدار ویسکوزیته روغن بالا باشد یعنی غلظت روغن شما زیاد است و این یعنی زمان بیشتری نیاز است تا روغن در تمام قسمت های موتور به گردش دربیاید برای آنکه بهتر متوجه موضوع ویسکوزیته بشوید یک مثال عینی می زنم برای مثال می توان گفت روغن با ویسکوزیته “SAE 30”سریعتر از روغن با ویسکوزیته “SAE 60” حرکت می کند همان طور که می دانید این دو نوع روغن در بازار موجود است.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی پورشه

------------------------------------------------------

تنها سوالی که ذهن همه مصرف کنندگان روغن موتور را درگیر می کند این است که کدام روغن موتور را باید بخرند در واقع سوالی که همیشه مطرح می شود این است که روغن موتور با ویسکوزیته بالا یا پایین مسئله این است!؟

 

روغنی که ویسکوزیته کمتری دارد سریعتر و روان تر در تمام قسمت های موتور به گردش در می آید بنابراین موتور خودروی شما در مدت زمان کمتری بدون روغن کار می کند مثل همه چیز در دنیا علاوه بر همه حسن هایی که دارد، ایراد هایی هم دارد یعنی زمانی که مقدار ویسکوزیته کم باشد اجزای موتور شما کمتر بر روی هم می لغزند.

روغن با ویسکوزیته بالاتر باعث می شود که اجزا بسیار روان تر و بهتر بر روی هم بلغزند اما به دلیل غلیظ بودن آن پس از استارت زدن زمان بیشتری نیاز است تا روغن در لابه لای تمام اجزا لایه نازکی را ایجاد کند که قطعات به راحتی بلغزند.

در قسمت بالاتر یک سوال اساسی را مطرح کردم، اکنون پاسخ آن سوال را می دهم :

در واقع با تکنولوژی امروزه دیگر نیازی نیست به بالا یا پایین بودن ویسکوزیته توجه کنید چرا که روغن های جدید در دماهای متفاوت عکس العمل مختلفی نشان می دهند؛به طور مثال دو روغن موتور "10W-40" و "5w-30" که به روغن های multi-grade معروف اند می توانند در دماهای مختلف با کارکرد متفاوت تمام نیاز های خودروی شما را برطرف کنند و به روغنهایی که فقط یک درجه ویسکوزیته دارند Single-Grade می گویند (مانندSAE 20   (.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بی ام و

------------------------------------------------------

اکنون دو روغن موتور 5w-30 و 5w-40 که دارای استاندارهای بیشتری هستند را  با نمودار های دقیق و به روز مورد بررسی قرار می دهیم.

علت نام گذاری این سری روغن ها با w این است که در دمای پایین و دقیقا زمان استارت زدن که موتور هنوز گرم نشده است این روغن شروع به کار می کند. (w برگرفته از کلمه winter است که به هوای سرد اشاره دارد همچنین عددی که در کنار w قرار می گیرد به معنی درجه پایین ویسکوزیته می باشد که در هنگام استارت زدن در دمای پایین روغن به گردش در می آید )

 

 

 

روغن 5w-30 یکی از دو نوع بهترین روغن هایی است که در اکثر موتورها با شرایط مختلف استفاده می شود این روغن طیف متفاوتی از درجه حرارت را پوشش می دهد اما برای درجه حرارت گرم و داغ مناسب تر است و روغن موتور با توجه به روانی و دمای اقلیم شما کار می کند.

 

 

♦روغن موتور TWIN POWER TURBO SAE 5W-30 بی ام و یک لیتری این روغن موتور برای تمامی مدل های بی ام و دیگر همچنین برند های خودروسازی دیگر مناسب می باشد.

 

اگر چه روغن موتور 5w-40 مانند روغن موتور 5w-30 رایج نیست اما قطعا دارای ویژگی های بسیار قابل تحسین است که سلامت موتور شما را تضمین می کند که برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشند:

1- از موتور خودروی شما در برابر انباشته شدن و تشکیل ساختاری لجن گونه حفاظت می کند.

2- از کارکرد مناسب موتور شما با دور موتوری بسیار ایده‌آل در اقلیم های سرد اطمینان می بخشد. این روغن موتور در دماهای بسیار سرد با بازدهی بسیار عالی به کمک موتور شما می آید. 

3-زمان شروع به حرکت اجزای موتور را تسریع می بخشد.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بنز

------------------------------------------------------

 

در عکس زیر همانطور که مشاهده می کنید ویسکوزیته انواع روغن در دمای 20- درجه سلسیوس را مشاهده می کنید ، عکس به طور کامل نشان دهنده آن است که روغن های سمت چپ تصویر کاملا مایع اند و حتی در دماهای بسیار سرد هم می توانند خاصیت روان بودن را حفظ کنند بنابراین مهم نیست دمای هوا چقدر باشد مهم این است که روغن موتور شما از لحظه استارت زدن تا حرکت در لا‌به‌لای تمام اجزای موتور خودروی شما گردش می یابد.

 

 

اینکه بین این دو روغن کدام یکی را انتخاب کنیم بستگی به اقلیم و شرایط استفاده شما بستگی دارد اما اکثر مصرف کنندگان این روغن همان خرید همیگی خودشان را ترجیح می دهند که یعنی روغن موتور 5w-30 چرا که این روغن به راحتی و روانی و سرع در موتور به گردش در می آید و عملکرد بسیار مناسبی در دمای سرد و گرم از خود نشان می هد و در زمان استارت خودرو بسیار سریع لایه نازکی را بین قطعات ایجاد می کند .

از دید تکنیکی و مهندسی اگر بخواهیم به این دو روغن نگاهی بیاندازیم هر دو روغن در دمای سرد عملکردی برابر را به معرض نمایش می گذارند اما در دمای بالاتر به طبع روغن 5w-40 و به دلیل ویسکوزیته بالاتر قطعات را بسیار راحت بر روی هم می لغزاند و بازدهی موتور شما بسیار بهتر می شود اما سرعت گردش آن کم است.

 

♦روغن موتور 229.5 (5W-40 (MULTIGRADE مرسدس بنز 1 لیتری - این روغن موتور از بهترین روغن موتور های موجود در بازار حال حاضر جهان می باشد.

 

 

 

         

 

 

اگر شما هم ذهنتان درگیر این شده است که کدام روغن موتور را در موتور خودروی خود بریزید بهتون روغن موتور 5w-30 را پیشنهاد می دهم اما اگر این روغن موتور را پیدا نکردید و گران تر بود روغن 5w-40 را استفاده کنید. اصلا نگران نباشید هیچ آسیبی به اجزای موتور شما نخواهد رساند.

 

حرف پایانی آنکه آیا از روغن موتور های 5w-30 و 5w-40 روغن موتور بهتری در جهان وجود دارد؟

اگر به نمودار محدوده دما که در عکس اول این متن قرار داده شده است توجه کنید متوجه می شوید که از روغن های 5w-30 و 5w-40 ، روغن بهتری هم وجود دارد و نام این روغن 0w-40 هست این روغن محدوده دمای بسیار زیادی را پوشش می دهد و سرعت گردش وانتقال آن در موتور بسیار زیاد است و این روغن بهترین روغن موتور حال حاضر جهان است .

------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی

------------------------------------------------------

 

 

روغن موتور NEW LIFE 0W-40 پورشه 1 لیتری - این روغن موتور بیشترین دامنه تغییرات در دما را پوشش می دهد و همچنین این روغن موتور استانداردترین و بیشترین سازگاری را با موتور انواع خودروها داراست.

 

 

 

        

این روغن از با کیفیت ترین روغن های موجود در بازار جهانی می باشد که هم اکنون در سایت لوکس یدک موجود است و می توانید آن را به راحتی سفارش دهید.

 

 

 

نوشته شده در 1396-07-17 توسط 11 63840

11 نظرات

  • احمد عبدالملکی

    احمد عبدالملکی 1399-11-28 پاسخ

    سلام و درود.. ممنون از مطلب مفیدتون
  • شهرام نوبهار

    شهرام نوبهار 1399-06-23 پاسخ

    سلام
    ببخشيد بنظر شما روغن 5W40مناسب ماكسيما هست
  • ارسلان بنى عباسى

    ارسلان بنى عباسى 1399-01-30 پاسخ

    سلام و خسته نباشيد..
    نكات خوب و آموزنده اى بود إما كامل نبود ، به عنوان مثال هيچ اشاره اى به Semi synthetic يا Fully synthetic نكرديد و اينكه براى بعضي خودروها Magnetic و براى برخى ديگر Dexos استفاده ميشود كه هر كدام خاصيتهاى خود را دارد .

    به هر حال ممنونم و خسته نباشيد
  • دنيز

    دنيز 1398-10-12 پاسخ

    سلام من ٢٠٦تيپ ٥ مدل ٨٥ دارم متاسفانه در دماي پايين اول صبح موقع زدن استارت هم صداي استكان تايپت دارم هم اينكه كه موتور بد روشن ميشه و لرزش دارم مجبورم خاموش روشن كنم تا درس شه
  • سیدعلی حسینی

    سیدعلی حسینی 1398-08-08 پاسخ

    باسلام وتشکرازمطالب مفیدی که ارائه کردید.برای لکسوس nx300مدل2018مناسب بااب هوای ابادان چه روغنی پیشنهادمی کنیدوجه مارکی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
  • هادی

    هادی 1398-07-25 پاسخ

    شرکت های نامدار در عرصه روغن موتور خودرویی در ایران روغن موتورهایی با گرانروی 30-5 و 40-5 تولید میکنن با کیفیت SM و SN که هیچ کم و کاستی از روغن موتورهای باکیفیت خارجی با این کیفیت رو ندارن. دوستان علاقمند به ماشین و حساس در نگهداری و استفاده از اجناس مرغوب در ماشینشون میتونن سراغشون برن.
    من خودم برای پژو 405 SLX با موتور TU5 اکثرا از کیفیت SN یا SM با گرانروی 40-5 استفاده میکنم و هیچ فرقی با روغن موتورهای نامداری مثل الف و توتال قوطی فلزی ندیدم. اعتمادی هم به همچین روغن موتورهای معروفی نیست و مدتهاست تو بازار نمونه تقلبی فراوانی جایگزین شده که تشخیص اصالت روغن اصل کار هر شخصی نیست. پس توصیه میکنم از روغن موتورهای باکیفیت وطنی استفاده کنید تا نسبتا خیالتون از بابت کیفیت و اصل بودنش راحت باشه...
  • Oxtay

    Oxtay 1398-07-18 پاسخ

    سلام ممنون از مطالب علمی که جواب چند سوال ذهنم بود ... لطفا درباره روغن موتور موتورسیکلت هم مطلب بذارید و آیا این روغن موتور ها برا موتورسیکلت هم خوبه یا نه ؟
  • مجتبی ثمره

    مجتبی ثمره 1398-07-04 پاسخ

    درود بر شما ، احسنت مطلب بسیار عالی بود ، خدا قوت
  • رضا

    رضا 1398-06-14 پاسخ

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدی که ارائه کردید.برای کیا اسپوتیج مدل ۲۰۱۰(km ۶ سیلندر حجم ۲۷۰۰) در آب و هوای کرمان چه روغنی را پیشنهاد می کنید و چه مارکی،آیا روغن ایرانی مناسب هست.با سپاس فراوان
  • رضا

    رضا 1397-12-12 پاسخ

    بنظرشماکدام روغن5w30 یا5w40مناسب موتورK4Mال90میباشد
    ادینول؟
  • ناصر بهمنی

    ناصر بهمنی 1396-08-06 پاسخ

    تازگی ها مطالب مفیدی دارید میگذارید تو بخش وبلاگتون که آدم را راغب می کنه هر روز بیاد و بخش وبلاگتون را چک بکنه من خودم تعمیرکارم لطفا پیام من را شرح دهید چندین برا پیام گذاشتم . اگر میشه درباره تعویض روغن خودروی پورشه پانامرا هم مطلب بگذارید با سپاس فراوان. راستی نویسندتون خیلی باحال متن می نویسه خوشم میاد از مطالبش

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0