مشکلات رایج موتور N20 بی ام و ، راهکار ها و لوازم یدکی مورد نیاز

مشکلات رایج موتور N20 بی ام و ، راهکار ها و لوازم یدکی مورد نیاز

در این مقاله سعی داریم مشکلات عدیده ای که در موتور های بی ام و اتفاق می افتد را برای شما بازگو کنیم ، لازم به ذکر است که بنده تخصص فنی و مکانیکی در حد مکانیک های معروف ایران ندارم و تمام این اظهار نظر ها بر اساس شواهد و دانش چندین ساله من در فروش لوازم یدکی بی ام و  است بنابراین اگر شما هم مشکلات بیشرتی مشاهده کردید که در این مطلب گنجانده نشده است خوشحال می شویم با دیگران در بخش کامنت های در میان بگذارید. 

BMW N20 یک موتور 4 سیلندر توربو شارژ است که از سال 2011 تا 2017 تولید شد و جایگزینی برای موتورهای 3.0 لیتری 6 سیلندر N52/N53 تنفس طبیعی BMW بود. از آنجایی که N52 و N53 خروجی های موتور قابل اعتمادی بودند، موتور  N20 بی ام و نیازمند بررسی تخصصی تری است ، به خصوص با توجه به طراحی توربوشارژ. موتورهای توربو پیچیده‌تر هستند و به چندین بخش اضافی نیاز دارند، به این معنی که چیزهای بیشتری وجود دارد که به طور بالقوه ممکن است اشتباه کنند. با این حال، تاکنون N20 ثابت کرده است که یک موتور قابل اعتماد بدون تعداد قابل توجهی از مشکلات رایج است.

---------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست 

  1. زنجیر تایم و تایمینگ N20
  2. درب سوپاپ N20 و واشر درب سوپاپ
  3. واشر هوزینگ فیلتر روغن موتور  N20
  4. قطعات دیگری که دچار فرسودگی می شوند
  5. تعمیر و نگهداری عمومی BMW N20
  6. شمع و کویل احتراق N20
  7. روغن موتور BMW N20
  8. خنک کننده موتور N20

---------------------------------------------------------------------------------------------

موتور N20 بی ام و

---------------------------------------------------------------------------------------------

1. مسائل زنجیره تایم و بالشتک های تایم N20

به نظر می رسد زنجیر تایم عیب شماره یک موتور N20 باشد، با این حال، این مشکل در موتورها و وسایل نقلیه تولید شده قبل از سال 2015 رایج است. مشکل اصلی در طراحی تسمه تایم BMW N20، مواد استفاده شده توسط BMW برای ساخت راهنمای زنجیره زمان است، راهنماهای زنجیره زمان بندی اولیه N20 از پلیمری ساخته شده بودند که به سرعت خراب می شد و در نهایت از بین می رفت. با بالشتک های  آسیب دیده یا شکسته، زنجیره تایم N20 بازو ها را جمع می کند و به سایر اجزای اطراف آسیب می رساند. همچنین می تواند باعث شود موتور به طور چشمگیری زمان بندی را رد کند و منجر به تماس پیستون ها با سوپاپ ها شود.

در دی ماه سال 2015، بی ام و، اجزای زنجیر تایم و بالشتک ها را دوباره طراحی کرد، که به نظر می رسد احتمال خرابی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. برای خودروهای خاصی که قبل از سال 2015 تولید شده بودند، BMW ضمانت نامه طولانی مدت 7 سال / 70000 مایل را برای زنجیر تایم و قطعات ارائه کرد.

در سناریوی ناخوشایندی که N20 شما گارانتی تمدید شده ارائه نشده است یا خارج از سن یا مسافت پیموده شده گارانتی است، جایگزینی زنجیر زمان می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. در بدترین سناریو، خرابی کامل زنجیر تایم می‌تواند به طور بالقوه منجر به خرابی موتور شود. به طور کلی، تعمیرگاه های مستقل و غیر رسمی بیش از 10 میلیون تومان برای تعمیر دریافت می کنند، که هزینه قطعات آن جداگانه محاسبه می شود. در حالی که هزینه تعمیر و قطعات در نمایندگی پرشیا خودرو ممکن است تقریبا دو برابر شود. با این حال، قطعات زنجیر تایم و بالشتک های آن تقریباً 40 میلیون تومان هزینه دارند.

---------------------------------------------------------------------------------------------

علائم خرابی زنجیر تایم در موتور N20 بی ام و

  • زوزه کشیدن و یا صدای زیادی از موتور ( بسیار زیاد و قابل شنیدن است )
  • سفتی بیش از حد زنجیر تایم
  • شل بودن بیش از حد زنجیر تایم

شایع ترین علامت صدای ناله و زوزه بلند و قابل توجه از موتور N20 است. موتورها ممکن است صداهای ناله و ناله های آرامی را در شرایط دور و یا شتاب کم ایجاد کنند، با این حال، بعید است که این موضوع نشان دهنده مشکل زنجیره زمان باشد. یک ناله بسیار بلند ممکن است نشان دهد که زنجیره تایم شروع به از بین رفتن کرده است.

علاوه بر این، خراش قابل توجه در زنجیره تایم ممکن است به یک مشکل اساسی اشاره کند. اگرچه، برخی از علامت ها به دلیل سن و فرسودگی طبیعی است. همین امر را می توان در مورد سستی یا بازی در زنجیره تایم گفت. مقادیر کم طبیعی است، در حالی که شلی یا حرکت قابل توجه در زنجیره ممکن است نشان دهنده مشکل باشد. می توانید زنجیر تایم موتور N20 بی ام و را با نگاه کردن به درپوش روغن بررسی کنید.

بهترین زمان برای تعویض و یا سرویس کیت تایم : 80 هزار کیلومتر

---------------------------------------------------------------------------------------------

2. درب سوپاپ و واشر درب سوپاپ

موتور  N20 بی ام و همانند دیگر موتور های  بی ام و 6 سیلندر از یک پوشش پلاستیکی کامپوزیت سوپاپ (VC) که به آن درب سوپاپ و یک واشر لاستیکی پوشش سوپاپ (VCG) که به آن واشر درب سوپاپ گفته می شود  استفاده می کند. با افزایش مسافت پیموده شده و افزایش سن، روکش سوپاپ و واشر پوشش سوپاپ ممکن است شکننده شده و شروع به ترک خوردن کنند. این بیشتر به دلیل ماهیت چرخه‌های حرارتی است که در آن موتور و اجزای آن در حین رانندگی دائماً گرم و سرد می‌شوند و اجازه می‌دهید برای مدت طولانی استراحت کند. هنگامی که پوشش سوپاپ و/یا واشر ترک خورده، شروع به نشت روغن می کنند. به طور معمول، این به عنوان یک نشتی جزئی شروع می شود و ممکن است تا زمانی که منبسط نشود یا ترک های اضافی ایجاد شود، قابل توجه نباشد.

علائم نشتی روغن در درب سوپاپ و واشر 

  • نشتی روغن قابل مشاهده
  • بوی روغن سوزی
  • دود

به دلیل کج شدن موتور، این حالت معمولاً در زیر درب موتور در سمت چپ موتور، روغن ریزی قابل مشاهده است. دود ناشی از محفظه موتور که شایع است زیرا روغن نشتی ممکن است روی اگزوز بسیار داغ یا توربوشارژر چکه کند. به همین دلیل، ممکن است با روشن بودن تهویه مطبوع یا گرما، بدون استفاده از چرخش هوا، بوی روغن سوخته را در داخل کابین متوجه شوید.

بعید است که یک نشتی جزئی باعث بروز مشکلات مهمی در موتور N20 شود، با این حال، به مرور زمان نشت روغن ممکن است باعث سایش زود هنگام قطعاتی مانند موتور یا پایه‌های گیربکس شود. آتش سوزی نیز ممکن است نگران کننده باشد زیرا روغن معمولاً روی اجزای بسیار داغ می چکد. درب سوپاپ شامل 20 پیچ است که به راحتی باز می شود و می توانید در تعمیرگاه نیمه حرفه ای هم تعویض کنید فقط دقت داشته باشید که حتما موتور کاملا خنک شده باشد زیرا در صورتیکه موتور هنوز گرم باشد واشر آن آسیب بیند و مجبور به تهیه مجدد واشر باشید.

پیشنهاد ما این است که درب سوپاپ و واشر را در 100 هزار کیلومتر و یا بعد از 6 سال تعویض کنید.

---------------------------------------------------------------------------------------------

2. واشر هوزینگ فیلتر روغن N20 

ما زمان زیادی را صرف بحث در مورد مسائل مربوط به واشر هوزینگ فیلتر روغن N20 (OFHG) نخواهیم کرد. همانطور که حدس زده اید، شباهت زیادی به درب و واشر سوپاپ دارد. این یک جزء لاستیکی است که با افزایش سن، مسافت پیموده شده و چرخه های حرارتی در معرض سایش و پارگی مشابه است. واشر ممکن است با گذشت زمان شروع به ترک خوردن کند که منجر به نشت روغن می شود. همچنین ممکن است خود محفظه فیلتر روغن دچار ترک و نشت شود، اما این احتمال کمتر از واشر به تنهایی است.

علائم نشتی هوزینگ فیلتر روغن مانند درب سوپاپ است، اما نشت روغن در ناحیه محفظه فیلتر روغن قابل مشاهده است. قیمت واشر آن ارزان است، در حالی که محفظه فیلتر روغن بیش بسیار گران است که شامل درپوش، فیلتر روغن و واشرها می شود. تعویض واشر هوزینگ فیلتر روغن نیز تا حدودی کار سختی و زمان بری است، بنابراین ممکن است هزینه ها در تعمیرگاه های مستقل یا نمایندگی پرشیا خودرو افزایش یابد.

بهترین زمان تعویض: بعد از 6 سال و 100000 کیلومتر است 

---------------------------------------------------------------------------------------------

3. قطعاتی که دچار فرسودگی و پارگی می شوند در موتور های N20

بدیهی است که با بالا رفتن سن خودروها، هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم چه چیزی در درازمدت با شکستن و پارگی مواجه می‌شود، زیرا فرسودگی تقریباً بر تمام قطعات تأثیر می‌گذارد. با این حال، چند مشکل دیگر که به احتمال زیاد عبارتند از:

  • شیلنگ های خنک کننده
  • لوله های توربو شارژ
  • لوله های خلاء
  • شیر برقی وانوس

در مجموع، موتور N20 بی ام و یک موتور قابل اعتماد است و تا مسافت پیموده شده بالا دارای مشکلات رایج زیادی نیست که باعث نگرانی شود.  بسیاری از کارهای تعمیر ذکر شده خیلی گران نیستند.اما برخی از تعمیرات طولانی و نیازمند بازکردن قطعات زیادی است که کار را سخت و زمان بر می کند، بنابراین ممکن است تعمیرگاه ها هزینه بالایی رو در خواست کنند که طبیعی نیز است.

---------------------------------------------------------------------------------------------

4. نگهداری از موتور N20 

مانند هر موتور دیگری،  N20 نیز مشمول موارد تعمیر و نگهداری استاندارد مانند تعویض مایعات و اجزای احتراق است. ما در مورد تعمیر و نگهداری خودرو مانند لاستیک ها و ترمزها صحبت نمی کنیم، بلکه به طور خاص روی توصیه های تعمیر و نگهداری موتور N20 تمرکز می کنیم. در زیر لیستی از موارد نگهداری عمومی که باید در بی ام و خود انتظار داشته باشید، بدون ترتیب خاصی ارائه شده است.

---------------------------------------------------------------------------------------------

5. شمع و کوئل موتور N20

این قطعات نقش مهمی در موتورهای بنزینی ایفا می‌کنند، زیرا مستقیماً مسئول احتراق مخلوط هوا/سوخت در سیلندر هستند و در نتیجه نیرو تولید می‌کنند. کویل های جرقه زنی ولتاژ باتری خودرو را به هزاران وات مورد نیاز برای ارسال شارژ به شمع ها تبدیل می کنند. سپس شمع ها جرقه ای را ایجاد می کنند که برای احتراق هوا و سوخت در سیلندر لازم است.

شمع N20کوئل N20

هر بار که یک سیلندر آتش می گیرد، سیم پیچ احتراق مرتبط و شمع باید کار خود را به طور کامل انجام دهند تا جرقه ای به اندازه کافی بزرگ برای ایجاد سوختگی کامل ایجاد کنند، در غیر این صورت، موتور قدرت را از دست می دهد. در نهایت به دلیل فرسودگی ناشی از سن و مسافت پیموده شده، دوشاخه ها و کویل ها دیگر به بهترین شکل ممکن کار نمی کنند.

توصیه می شود شمع ها هر 80000 تا 100000کیلومتر در موتورهای N20 تعویض شوند، در حالی که موتورهای N20 تعمیر یا تنظیم شده ممکن است نیاز به تعویض بین 30000 تا 50000 کیلومتر داشته باشند. از طرف دیگر، کویل های احتراق باید هر 80000 تا 100000 کیلومتر در موتورها تعویض شوند.

---------------------------------------------------------------------------------------------

6. روغن موتور N20 بی ام و 

اگرچه بدیهی است که روغن موتور باید به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری استاندارد تعویض شود، اما نسبتاً مشخص نیست که چند وقت یکبار. با مرور صحبت های تعمیرکارانی که با من در تماس هستند، افراد زیادی پیشنهاد تعویض روغن 5 تا 7 هزار کیلومتر را می دهند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند 7 هزار و برخی ادعا می کنند که 10 هزار کیلومتر قابل قبول است. برای مدتی، BMW پیشنهاد تعویض روغن را در موتورهای جدیدتر خود هر 12000 کیلومتر را داد، اما در سال 2014 این تغییر به 16000 مایل تغییر یافت. ما شخصاً معتقدیم که هزینه روغن موتور در مقایسه با فرسودگی یا خرابی زودرس موتور نسبتاً ارزان است، بنابراین معتقدیم فواصل تعویض روغن بین 5000 تا 7000 کیلومتر بهترین هستند.

روغن بی ام و

همانطور که گفته شد، این روغن با عمر طولانی تایید شده است (به هر معنی که باشد) و معمولا روغن با کیفیت بالا است. اگر چند تعویض روغن را به 10000 کیلومتر نزدیک کنید، موتور تنها به دلیل قدیمی بودن روغن ناگهان منفجر نمی شود. علاوه بر این، رانندگی ملایم در بزرگراه ها با سرعت ثابت احتمالاً عمر روغن را افزایش می دهد، در حالی که رانندگی تهاجمی و/یا رانندگی مکرر در شهر احتمالاً عمر را کوتاه می کند. سبک رانندگی شما باید تعیین کننده این موضوع نیز هست.

اطلاعات روغن موتور بی ام و 

وزن: 5W-30 یا 5W-40 توصیه می شود
مصرف روغن: 1 لیتر در هر 1400 کیلومتر
ظرفیت روغن: 5.3 لیتر (5 لیتر)

پیشنهاد ما این است که ترجیحا از خود روغن موتور اصلی با مارک بی ام و استفاده کنید

فیلتر روغن در هر بار تعویض می بایست تعویض شود

---------------------------------------------------------------------------------------------

7. خنک کننده و یا ضد یخ موتور N20 بی ام و 

بی ام و به طور واضح فاصله تعویض مایع خنک کننده را برای موتور  N20 بیان نمی کند زیرا آنها ادعا می کنند که مایع خنک کننده یک مایع "مادام العمر" است. اکنون من کاملاً مطمئن نیستم که آیا بی ام و فقط انتظار دارد که موتور قبل از 100000 کیلومتر منفجر شود، بنابراین آنها آن را یک مایع مادام العمر می دانند. توصیه می کنیم خنک کننده N20 خود را هر 80000 تا 100000 مایل یا تقریباً هر 5 سال یکبار شستشو و تعویض کنید. خود مایع خنک کننده بی ام و همانند اسید هایی که در بازار موجود است ارزان نیست اما کیفیت خوب آن سلامت خودرو شما را تضمین می کند.

ضد یخ بی ام و

اطلاعات ضد یخ و یا کولنت N20

خنک کننده مورد تایید BMW

ظرفیت مایع خنک کننده: 7.1 لیتر (6.7 لیتر)

فاصله نگهداری توصیه شده

80 تا 100 هزار کیلومتر 

یا هر 5-6 سال یکبار

---------------------------------------------------------------------------------------------

نظرات نهایی در مورد تعمیر و نگهداری BMW N20 و مشکلات رایج

همانطور که در سراسر این مقاله بحث شد، BMW N20 یک موتور قابل اعتماد است که مشکلات مشترک زیادی ندارد. ممکن است زنجیره زمان و اجزای آن در مدل های قبل از سال 2015 مشکل ساز باشد، اما از آن زمان با طراحی به روز شده حل شده است. نشت روغن از پوشش سوپاپ / واشر و محفظه / واشر فیلتر روغن ممکن است قبل از 100000 کیلومتر به دلیل فرسودگی و پارگی شایع شود. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری استاندارد روی خودرو بسیار جزئی و ارزان است.

لطفاً به خاطر داشته باشید - صرفاً به این دلیل که چیزی به عنوان یک مشکل رایج در این راهنما ذکر شده است، به این معنی نیست که به طور نامحدود در هر موتوری مشکل ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، از آنجایی که چیزی در لیست نبود به این معنی نیست که ممکن است در خودروهای خاص مشکلی ایجاد نکند.

اغلب، قابلیت اطمینان هر موتور N20 خاص ممکن است به میزان نگهداری آن و همچنین شانس کاهش یابد. برخی از موتورها ممکن است بدون هیچ مشکل مهمی از 100000 کیلومتر عبور کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است میلیون ها تومان در سال هزینه تعمیرات داشته باشند. یک موتور BMW N20 که به خوبی نگهداری می شود، عموماً باید یک موتور قابل اعتماد و ارزان برای داشتن باشد، در حالی که رانندگی لذت بخش و اسپرت باقی می ماند.

نوشته شده در 1402-10-26 توسط 0 166

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0