پورشه ماکان تمام برقی جدید رسما رو نمایی شد : آیا پرفروش ترین شاسی بلند ها برقی خواهند بود ؟

پورشه ماکان تمام برقی جدید رسما رو نمایی شد : آیا پرفروش ترین شاسی بلند ها برقی خواهند بود ؟

اگر به یاد داشته باشید. و یا اخبار خودرو های رو دنبال کرده باشید در سال 2019 پورشه تایکان به بازار ارائه شد که طرفداران زیادی پیدا نکرد و فقط 90000 دستگاه توانست بفروشد. حال سوال این است که این مدل جدید پورشه ماکان مسیر تایکان رو سپری خواهد کرد و نهایتا مجبور به تعویض موتور به نسخه بنزینی می شود یا خیر؟  پورشه تایکان در آن زمان با تغییر توانست فروش خود را در سال 2023 به اندازه پورشه کاین برساند. 
با توجه به اتفاقات افتاده در این مقاله می خواهیم اولین شاسی بلند پورشه ماکان تمام برقی را بررسی کنیم، مدل جدیدی که در اواخر سال 2024 به بازار ارائه خواهد شد و به فروش خواهد رسید. 
-------------------------------------------

پورشه ماکان برقی: طراحی و فضای داخلی

پورشه ماکان برقی 2024
ترکیبی از شباهت هایی بین خودروی خانوادگی و خودرو های لاکچری در ابتدا به چشم می خورد. شاید بتوان آن را یک خودروی لوکس خانوادگی هم نامید. با توجه به این که یک خودروی تمام برقی شاید انتخاب همگان نباشد اما ترکیب این شباهت با برقی بودن آن این را نشان می دهد که آینده صنعت خودرو سازی بسیار عجیب است.
با وجود ظاهر خانوادگی، ابعاد بین نسل ها مختلف ماکان کاملاً متفاوت است. مهم‌تر از همه، طول کلی  100 میلیمتر بیشتر شده تا 4784 میلی‌متر، همچنین فاصله بین دو محور 86 میلی‌متر بیشتر است، اما خودروی جدید نیز 15 میلی‌متر پهن‌تر و تنها 2 میلی‌متر در ارتفاع کاهش داشته است. رینگ چرخ های پورشه سایز 22 با آلیاژهای کربن (حداقل سایز رینگ 20 ) برای پورشه ماکان جدید استفاده شده که ظاهری بلندتر، شیک‌تر و عضلانی‌تر از قبل به خودرو می دهد.
شیشه درب بدون فریم (قاب) ظاهری کوپه القا می کند و ظاهر آیرودینامیک (اسپویلر عقب، دریچه‌های خنک‌کننده جلو، روکش‌های انعطاف‌پذیر روی بدنه کاملاً مهر و موم شده) همگی به کاهش ضریب کشش با دماغه رو به پایین کمک می کند.
طبیعتاً بدنه بزرگتر و پیشرانه با فضای کارآمدتر فضای داخلی بیشتری را نسبت به قبل فراهم می کند – مسافران قد بلند حتی 190 سانتی متر فقط فضای کافی برای زانو برای نشستن در پشت راننده ای با قد مشابه دارند و همچنین فضای سر به طور شگفت انگیزی سخاوتمندانه با توجه به خط سقف تهاجمی و اسپورت طراحی شده است.
فضای صندوق عقب نیز افزایش می‌یافته، فضای صندوق در مدل قدیمی تر 497 لیتر بود که به 540 لیتر رسیده، پورشه ماکان توربو به دلیل ساب ووفر بوز که تا حدی فضا را اشغال می کند ظرفیت کمتری عرضه می‌کند. با این حال در هر دو مورد، 84 لیتر فضای ذخیره‌سازی بیشتر در صندوق وجود دارد.
با توجه به اینکه باتری 570 کیلوگرمی در کف و زیر ماشین نصب شده است، تعجب آور نیست که متوجه شویم سرنشینان 28 میلی متر پایین تر در صندلی های می نشینند که 15 میلی متر پایین تر بیشتر از مدل های قدیمی است.
مانند طراحی بیرونی، کابین راننده نیز به به طرز عجیبی آشناست.  طراحی و دیزان داخلی  که به وضوح از چیدمان پورشه تایکان الهام گرفته شده بود،همین طور سیستم عامل اندروید جدیدی که سال گذشته در پورشه کاین معرفی شد در این خودرو به کار رفته است.
یک نکته جالب توجه در طراحی داخلی و داشبورد و کنسول این است که از آنجایی  که بسیاری طرفدار دکمه های کلاسیک هستند را هم راضی نگه داشته است و در کنسول وسط شما دو دسته خمیده می بینید با کلید های متفاوت. از سوری دیگر شما صفحه نمایش 10.9 اینچی هم دارید که همان فرامین را می توانید به صورت لمسی هم انجام دهید . در طراحان پورشه سعی کرده اند که هم رضایت کلاسیک باز ها و هم نظر مدرن باز های رو با این کار جلب کند. البته پورشه پا رو فراتر نهاده و در جلوی سرنشین هم ال سی دی لمسی کار کرده است.
خوشبختانه تنظیم و کنترل دما همچنان از طریق کلید های فیزیکی و آنالوگ انجام می شوند که بسیار روان و جذاب طراحی شده است، نکته دیگر شامل  برنامه ریزی مسیر و حاوی اطلاعاتی است که به راحتی در مورد نقاط شارژی که در طول مسیر با آنها مواجه خواهید شد، از جمله سرعت شارژ، اشغال و روش های پرداخت قابل دسترسی است. شاید کمی برای ما ایرانی ها این موضوع عجیب باشد اما سیستم نویگیشن این خودرو به صورتی طراحی شده که شما جایگاه های شارژ باطری رو در پنل نمایش می بینید و خودرو بر اساس میزان شارژ و قدرت حرکت نزدیک ترین را پیشنهاد می دهد و حتی می تواند هزینه شارژ خودرو را از طریق اطلاعاتی که در اندروید خود ذخیره می کند پرداخت کنید.
------------------------------------------- 

پورشه ماکان برقی: مشخصات و عملکرد

ماکان جدید از معماری ترکیبی که برای تایکان توسعه یافته است فاصله می گیرد و - برخلاف بی ام و و برندهای دیگر - هیچ اثری از موتور های احتراق داخلی باقی نمی گذارد.
در عوض، پلتفرم جدید PPE (پلتفرم برقی ممتاز) که با همکاری آئودی ساخته شده است، پایه‌های برنامه ماکان، آئودی Q6 e-tron و لوازم پورشه  را پایه‌ریزی می‌کند که بیش از 80 درصد از فروش تا سال 2030 آلایندگی صفر خواهد داشت. برخی بازارها، از جمله بریتانیا به دلیل مسائل مربوط به امنیت سایبری، احتمالاً دو یا سه سال دیگر به فروش موازی Macan موجود ادامه خواهد داد.
دو نوع ماکان  4 و توربو - برای تولید تایید نهایی شده‌اند، هر دو با یک موتور الکترونیکی همزمان با چرخش دائمی در هر محور. همچنین یک گیربکس تک سرعته به جای دو سرعته تایکان وجود دارد.
4 برای 402 اسب بخار خوب است (فقط کمی کمتر از ماکان GTS برتر فعلی)، با شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 5.2 ثانیه و 222 کیلومتر در ساعت سرعت نهایی. در همین حال، توربو از قدرت 630 اسب بخار، سرعت 0-100 کیلومتر در ساعت 3.3 و حداکثر سرعت 262 کیلومتر در ساعت بهره می برد.

در همه موارد، یک باتری لیتیوم یونی 100 کیلووات ساعتی (که 95 کیلووات ساعت آن قابل استفاده است) بین محورها قرار می گیرد، با 12 ماژول قابل تعویض جداگانه که حداکثر برد 616 کیلومتری را در پورشه ماکان 4 ارائه می دهد

------------------------------------------- 

پورشه ماکان برقی: فناوری و شارژ

ساختار باتری و الکترونیک قدرت با تایکان قابل مقایسه است، از جمله معماری 800 ولتی که در را به روی کابل های کوچکتر برای وزن کمتر، فضای بسته بندی بهتر و زمان شارژ کوتاه تر باز می کند. با تراز بودن تمام ستاره های شارژ، Macan می تواند تا 270 کیلو وات شارژ شود، که برای افزایش 10 تا 80 درصدی باتری در 21 دقیقه کافی است.
با این حال، Macan به جای تقویت‌کننده شارژ پرهزینه‌تر و حجیم‌تر تایکان، از «شارژ بانکی» استفاده می‌کند، بنابراین وقتی یک ایستگاه شارژ از فناوری 400 ولتی استفاده می‌کند، شارژ بانکی به طور موثر ایستگاه را فریب می‌دهد که فکر کند دو باتری 400 ولتی را به طور همزمان شارژ می‌کند. در نتیجه با حداکثر توان 135 کیلووات شارژ سریعتر می شود.
پورشه همچنین مشتاق است اشاره کند که باتری باعث ایجاد مرکز ثقل 140 میلی‌متر پایین‌تر می‌شود، در صورتی که کمتر می‌خواهد وزن بدنه‌ای را که در مقایسه با نسل قبلی خود با وزن 2100 تا 2200 کیلوگرم حدود 300 کیلوگرم افزایش می‌یابد، نشان دهد.
------------------------------------------- 

پورشه ماکان برقی: قیمت ها و تاریخ فروش

قیمت ها از 69800 پوند برای Macan 4 شروع می شود و Macan Turbo با برچسب قیمت 95000 پوند وارد بازار می شود و فروش آن به زودی آغاز می شود. انواع بیشتری در سال های آینده عرضه خواهند شد.
زمانی که ماکان جدید عرضه شود، پورشه در میان رقبای درجه یک در تغییر یک مدل اصلی بنزینی به صورت عمده به آلایندگی صفر، تنها خواهد ماند و حتی فروش ادامه دار ماکان موجود در زمان قرض گرفته شده خواهد بود. اما اگر e-SUV جدید بهترین‌های تایکان و ماکان را همانطور که آزمایش اولیه ما نشان می‌دهد ترکیب کند، پورشه مطمئناً برنده خواهد بود.
هنوز زود است در مورد لوازم یدکی پورشه ماکان جدید نظر بدهیم و یا بخواهیم نقدی بر آن داشته باشیم چون واقعا در سطح شهر تست و بررسی نشده است.
نوشته شده در 1402-11-07 توسط 0 107

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0