قطعات اصلی سیستم تعلیق خودرو های بی ام و چیست؟

قطعات اصلی سیستم تعلیق خودرو های بی ام و چیست؟

از روزهای ابتدای ساخت خودرو در دنیا همیشه یکی از دغدغه های خودرو سازان سیستم تعلیق و هندلینگ خودرو بود، سال ها طول کشید تا خودروسازان به روش هایی برای بهینه سازی سیستم تعلیق خودرو دست پیدا کنند. به طور معمول هر کمپانی خودرو سازی در دنیا مدل های مختلقی برای جلوبندی ، شاسی و یا هندلینگ استفاده می کنند. برای مثال سیستم تعلیق و رام در خوردو های ساخت آمریکا را وقتی مورد بررسی قرار میدهیم یک روش ساده و کاربردی را مشاده می کنید اما در خودرو های آلمانی این موضوع کاملا متفاوت و پیچیده است. به نظر می رسد که مهندسان آلمانی روش های متفاوتی برای بهینه کردن خودرو های خود بکار برده اند. در این مقاله ما سیستم تعلیق و اجزای مختلف آن را در کمپانی آلمانی بی ام و بررسی خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که از چه بخش هایی تشکیل شده است. لازم به ذکر است که اگر چه طراحی جلوبندی و سیستم تعلیق مرسدس بنز بسیار شبیه به بی ام و است اما تفاوت هایی نیز دارد که در مقاله ای جداگانه آن را بررسی خواهیم کرد. 

-------------------------------

------------------------------- 

سیستم تعلیق چیست؟ 

سیستم تعلیق خودرو مجموعه ای پیچیده از قطعات است که با هم کار می کنند تا سواری نرمی را فراهم کنند، پایداری خودرو را حفظ کنند و با مدیریت تاثیر بی نظمی های جاده، از هندلینگ موثر اطمینان حاصل کنند. سیستم تعلیق نقش مهمی در افزایش راحتی و ایمنی سرنشینان و در عین حال بهبود عملکرد کلی خودرو دارد.


اجزای اصلی در سیستم تعلیق بی ام و

 

در خودرو های بی ام و سیستم تعلیق خودرو به دو قست جلو و عقب تقسیم می شود که این دو بخش را در اصطلاح اکسل جلو و اکسل عقب می نامند. در واقع اکسل جلو بی ام و تمامی تجهیراتی است که در قسمت جلو خودرو باعث می شود که چرخ ها را در کنار هم قرار دهند. همینطور در اکسل عقب شاهد این موضوع هستیم. مهم است که بدانیم اکسل جلو و اکسل عقب در خودرو های بی ام و تاثیر گذاری زیادی بر روی یکدیگر دارند و باعث عملکرد بهتر این خودرو می شود. استفاده از سنسور های مختلف در اجزای اکسل و ثبت اطلاعات و تجزیه و تحلیل این داده ها در کامپیوتر مرکزی خودرو این امکان را به راننده می دهد که نوع و سبک رانندگی را به صورت دیجیتالی تنظیم کند. 

اکسل جلو و عقب بی ام و

اجزای اکسل جلو و جلوبندی بی ام و 

محور جلو یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق خودرو است که چرخ‌های جلو را به هم متصل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در واکنش به شرایط جاده با حفظ ثبات حرکت کنند. در اکثر وسایل نقلیه، محور جلو بخشی از سیستم چرخ متحرک جلو یا سیستم تعلیق جلو در یک پیکربندی چهار چرخ متحرک یا تمام چرخ متحرک است.

1. رام جلو

رام جلو بی ام و

رام جلو بی ام و، که اغلب به عنوان تیر محور جلو یا محفظه محور جلو از آن یاد می شود، یک جزء ساختاری در سیستم تعلیق خودرو است. این بخش مهمی از سیستم تعلیق جلو است که از چرخ های جلو پشتیبانی می کند و آنها را به بقیه شاسی خودرو متصل می کند.
در بسیاری از خودروها، به ویژه خودروهایی با پیکربندی دیفرانسیل جلو، تکیه گاه محور جلو به عنوان یک چارچوب سفت و سخت عمل می کند که اجزای سیستم تعلیق جلو، مانند پایه های جلو یا کمک فنر، بازوهای کنترلی و مکانیزم فرمان را در خود جای می دهد. این به حفظ تراز مناسب چرخ های جلو کمک می کند و وزن خودرو را پشتیبانی می کند.
تکیه گاه محور جلو معمولاً جزء مستحکم و بادوام است، زیرا نیاز به مقاومت در برابر نیروها و تنش های مختلف دارد و در عین حال ثبات و کنترل وسیله نقلیه را تضمین می کند. طراحی و ساخت تکیه گاه های محور جلو می تواند در بین مدل های خودرو و سازندگان مختلف متفاوت باشد. در برخی موارد، ممکن است یک پرتو جامد باشد، در حالی که در برخی دیگر، ممکن است یک ساختار پیچیده‌تر با ویژگی‌های اضافی برای بهبود هندلینگ و ایمنی باشد.
بازرسی و نگهداری منظم از تکیه گاه محور جلو برای اطمینان از عملکرد مناسب سیستم تعلیق خودرو و ایمنی کلی هنگام رانندگی ضروری است. اگر مشکلاتی در پشتیبانی محور جلو وجود داشته باشد، می‌تواند روی هندلینگ، تراز و راحتی سواری خودرو تأثیر بگذارد و در صورت لزوم نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
بوش 
-------------------------------  

2. طبق جلو بی ام و 

طبق بی ام و

یکی دیگر از اجزای اصلی در سیستم تعلیق جلو بی ام و که از یک سو به رام و از سوی دیگر به چرخ ها وصل می شود طبق است در خودرو های جدید بی ام و 2 مدل مختلف طبق وجود دارد که در اصلاح بازاری در ایران به آن ها طبق بزرگ بی ام و طبق کوچک بی ام و می گویند
طبق ها معمولاً در سیستم‌های تعلیق مستقل استفاده می‌شوند، جایی که هر چرخ می‌تواند مستقل از دیگری حرکت کند. این طراحی در مقایسه با سیستم های اکسل جامد هندلینگ و راحتی سواری بهتری را ارائه می دهد. طبق جناغی اغلب با سایر اجزای تعلیق مانند پایه ها یا کمک فنرها جفت می شود تا یک سیستم تعلیق کامل و موثر را تشکیل دهد. 
طبق ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند برای مثال طبق چدنی و طبق آلومینیومی. شاید ذکر این نکته بد نباشد خیلی از تعمیرکاران طبق ها را به دو مدل اسم طبق بالا و طبق پایین هم صدا می کنند. که در واقع همان سیستم تعلیق دوبل است. سیستم تعلیق دوبل به دلیل توانایی خود در ارائه کنترل دقیق چرخ ها شناخته شده است و آن را در بسیاری از خودروهای عملکردی و لوکس محبوب کرده است.
مدل دیگر طبق که رایج است طبق V  و یا هفت است که زیاد در خودرو های بی ام و به کار نرفته است. 
-------------------------------  

3. بوش طبق بی ام و

دقت داشته باشید که یکی از بیشترین خرابی ها در جلوبندی بی ام و خرابی بوش طبق بی ام و است. اگر مشاده کردید که بوش طبق های خودرو شما روغنی شده بدانید که لاستیک آن پاره شده و می بایست بوش طبق را عوض کنید و در بعضی موارد که بوش طبق جداگانه ندارد می بایست کل طبق را کامل خریداری کنید. 

-------------------------------  

4. میل تعادل

میل تعادل بی ام و


یک تثبیت کننده، که به عنوان میل تعادل بی ام و یا میله نوسان نیز شناخته می شود، جزء مهمی است که برای کاهش چرخش بدنه و بهبود پایداری در که هنگام پیچیدن طراحی شده است. این بخشی از سیستم ضد چرخش یا ضد نوسان خودرو است و نقش مهمی در بهبود ویژگی های هندلینگ دارد.

میل تعادل معمولاً یک میله فلزی است که سمت چپ و راست سیستم تعلیق را به هم متصل می کند. معمولاً با استفاده از بوش های لاستیکی روی شاسی نصب می شود و با اتصالات به اجزای تعلیق مانند بازوهای کنترلی متصل می شود.

-------------------------------   

5. لاستیک چاکدار 

همانطور که در تصویر مشخص است در دوسمت میل تعادل یک جفت لاستیک چاکدار بی ام و وجود دارد که میل تعادل را روی شاسی تثبیت می کند. یکی از خرابی های رایج در جلوبندی بی ام و خشک شدن و پاره شدن لاستیک چاکدار است که باید هر چند وقت یکبار بررسی شوند. 

-------------------------------  

6. میل موجگیر 

یکی دیگر از اجزای جلوبندی که به یک سمت آن به میل تعادل و سمت دیگر آن به کاسه چرخ متصل می شود میل موجگیر بی ام و است. اکثرا میل موجگیر ها بر اثر ضربه های سخت و محکم کج می شوند و باعث می شود که تعادل و هندلینگ خودرو مختل شود. دست انداز ها، چاله های بزرگ و تصادف ها باعث خرابی این قطعه می شوند. 

------------------------------- 

7. کمک فنر 

کمک فنر بی ام و

یکی از قطعاتی که در سیستم جلوبندی بیشترین تاثیر را در بهبود عملکرد نرمی اتاق می گذارد کمک فنر بی ام و است. همانطور که از نامش پیداست کمک فنر وظیفه میرایی نوسانات فنر را بر عهده دارد. سرعت فشرده شدن فنر و برگشت آن را کنترل می کند و سواری نرم تری را ارائه می دهد و از جهش بیش از حد خودرو جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که خیلی از خودرو های جدید دیگر چیزی به اسم فنر لول ندارند فنر لول همان فنر های بزرگی بودند که در دور کمک فنر قرار می گرفتند. 

-------------------------------  

8. سگ دست 

توپی چرخ بی ام و

نمی دانم این اسم از کجا آمده واقعا برای من جای سوال است، اما جدا از این موضوع سگ دست بی ام و قسمتی حیاتی است که از یک سمت به چرخ ها و از سمت دیگر به کمک فنر و طبق ها متصل می شود. یک قطعه فولادی سخت است که براحتی خراب نمی شود مگر تصادف های سنگین. دلیل استحکام بالای آن هم این است که باید وزن بالایی رو در حرکت و ضربه ها تحمل کند. 

-------------------------------  

9. توپی چرخ 

توپی چرخ با بلبرینگ بی ام و جزء مجموعه چرخ خودرو است که چرخش چرخ را تسهیل می کند. این بخش مهمی از سیستم تعلیق است و به ایمنی و عملکرد کلی خودرو کمک می کند.

توپی چرخ یک فلز استوانه ای است که در مرکز چرخ قرار دارد. این به عنوان یک نقطه نصب برای خود چرخ عمل می کند و به سگ دست خودرو متصل می شود. توپی، چرخ را به بقیه وسایل نقلیه متصل می کند و در عین حال به چرخش آزادانه اجازه می دهد.

در داخل توپی چرخ، مجموعه ای از بلبرینگ ها وجود دارد. بلبرینگ چرخ جلو بی ام و عناصر غلتشی هستند که اصطکاک بین توپی ثابت و اجزای چرخان چرخ مانند محور یا دوک را کاهش می دهند. این امر سایش را کاهش می دهد و امکان چرخش صاف چرخ را فراهم می کند.

-------------------------------  

سخن آخر 

حال که با یکدیگر اجزای مختلف لوازم جلوبندی بی ام و را بررسی کریدم باید بدانیم که تمام این اجزا لوازم مصرفی می باشند و بر اثر کارکرد زیاد و ضربه ها سنگین می توانند خراب شوند، یکی از مشکلات اساسی که صاحبان خودرو به آن دقت نمی کنند این است که در صورتیکه یکی از این اجزا خراب شود می تواند به مرور زمان باعث آسیب به دیگر قطعات نیز شود. برای مثال اگر یک بوش طبق شما پاره شده باشد می تواند کمک فنر را نیز هم خراب کند و خود به خود میل موجگیر شما تاب بردارد. پس دقت کنید که اگر به همچین مشکلاتی برخورد کردید بااید در اسرع وقت اقدام به خرید لوازم یدکی بی ام و نمایید و به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. 



نوشته شده در 1402-12-14 توسط 0 94

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0