تاریخچه گف GTI از فولکس واگن : هر 8 نسل این ماشین پر قدرت

اولین برخوردم با فولکس واگن گلف GTI را تقریباً به یاد دارم که انگار دیروز بود. من در آن زمان 11 ساله بودم، در یک تابستان با دوستانم در منطقه لیک دیستریکت در تعطیلات بودم، و GTI مورد بحث یک Mk1 کاملاً جدید مشکی با جزئیات قرمز در اطراف دماغه و یک چرخ پیرلی "P-Slot" نقره ای بود. در هر گوشه آرام در یک پارکینگ در کنار دریاچه ویندرمر نشسته بود،
و وقتی دیدمش به چشمام باور نمیکردم به نظر می رسیدعالیه. در کنار آن، فورد کاپری 3.0 لیتری که تا به حال ندیده بودم قرار داشت 
انواع گلف GTI از ابتدا تا امروز
به عنوان یکی ماشین اسپرت واقعاً دیدنی هستند. این گلف ها نشان دهنده 45 سال (عمدتا) پیشرفت و بروز رسانی است، هاتچ ها دیفرانسیل جلو هستند. اکثر آنها به دلایلی نمادین باقی می مانند، و بهترین آنها به نظر من  Mk1 است . Mk2 اما در پوشش 16 سوپاپ، که کمی دیرتر آمد و متأسفانه در آمریکا ارائه نشده است. Mk5، صرفاً به این دلیل که پس از Mk3 و Mk4 ناامیدکننده، چنین بازگشت بزرگی را نشان داد. به علاوه Mk7، به طور ایده‌آل در پوشش Performance Pack یا، بهتر از این، در مشخصات Clubsport S، زیرا درست مانند نسخه اصلی در تمام آن سال‌ها پیش، این دو GTI آخری که از سال 2014 به بعد رونمایی شدند، کتاب قوانین را بازنویسی کردند.
وقتی هر هشت GTI را در کنار هم می بینم ، دست‌هایی که به‌طور استعاری دور شانه‌های یکدیگر حلقه شده‌اند، به نظرم می‌رسد که انگار خانواده‌ای هستند که در کریسمس عکس گرفته‌اند. تنوع در اندازه فیزیکی در بین نسل‌ها فوق‌العاده است، و به ناچار بین Mk1 و جدیدترین نسل هشتم Clubsport 45 که در کنار نسخه اصلی، وسیع و کمی فضایی به نظر می‌رسد، آشکارترین حالت خود را نشان می‌دهد.
با این حال، حتی Mk4 نیز مانند خودرویی از دورانی کاملا متفاوت در کنار Mk1 و Mk2 به نظر می رسد، که البته همینطور هم بود. اگر Mk5 را در کنار Mk8 پارک کنید، دوباره همین روند رخ می دهد. Mk5 که خودش نزدیک به 20 سال قدمت دارد، در مقایسه با هم شیک به نظر می رسد، تا جایی که وقتی آنها را از دور با هم می بینید، ممکن است فکر کنید که یک پولو است که در کنار یک گلف نشسته است.
و در تمام این مدت، Mk1 کوچک زیبا، سر میز می‌نشیند و هوای مطمئنی از وجود غم‌انگیز منتشر می‌کند. نسبت‌های آن عالی است، تهاجم فک‌های مربعی که در سال 1979 بسیار دستگیرکننده به نظر می‌رسید، هنوز وجود دارد، اما امروزه در کنار نسخه‌های بعدی، ظریف است. با وجود اینکه Mk1 چهل و پنج سال از عمرش می گذرد، هنوز هم به نظر می رسد که رانندگی با آن بسیار سرگرم کننده است. به علاوه، البته، شما به خوبی می دانید که اگر وجود نداشت، اگر اختراع نمی شد، هیچ یک از فولکس واگن گلف GTI های بعدی امروز اینجا نبود.
به همین دلیل است که نه تنها دیدن، بلکه اینکه بتوانید هر هشت نسخه از این هاچ بک داغ افسانه ای را رانندگی کنید، همه در یک روز، همه در همان جاده ها، البته با بهره مندی از دید عقب و تا حدودی، امتیاز کمیاب است. دیدگاه متفاوت به زندگی، چهار دهه بعد.


نسل های مختلف گلف جی تی آی GTI افسانه ای

گلف GTI Mk1

گلف GTI سری MK1
من اول اورجینال را می‌رانم چون خوب، شما این کار را می‌کنید. اگرچه قبل از مدتی Mk1 GTI زیادی رانده‌ام، و لذت کشف چنین خودروی کوچک، صمیمی، قدیمی اما غیرممکن به اندازه‌ای که من به یاد دارم، قوی است. داخل آن بسیار کوچک به نظر می رسد و کنترل ها - دریچه گاز، دسته دنده با توپ گلف در بالای ساقه، کلاچ، فرمان بدون کمک برقی، پدال ترمز، هر چیزی که لمس می کنید و به عبارت دیگر با آنها تعامل دارید - همه کاملا قدیمی هستند، بله، اما زنده هستند. واکنش‌پذیر به گونه‌ای که نمی‌توان امیدوار بود در خودروهای امروزی تجربه کنید.
این خودرو با استانداردهای مدرن با موتور 1.6 لیتری 108 اسب بخاری "تزریق سوخت" سریع نیست و اگر با اشتیاق به گوشه ای بنشینید، بدنه آن کمی خفه می شود. اصلاح پیشرانه آن نیز در کنار تمام نسخه های بعدی به جز Mk2 خنده دار به نظر می رسد.
با این حال GTI اصلی هنوز هم به شدت جذاب است. جذابیت آن به یک معنا کاملاً ابتدایی است، بنابراین با وجود پنگ روغنی و فضای داخلی تنگ، Mk1 از نظر مکانیکی زنده است. تقریباً به نظر می رسد صادقانه بگویم که می توانید با آن صحبت کنید. بنابراین نمی توانید به طور کلی فریب آن را نخورید، حتی اگر در سال 2021 مانند یک یادگار به نظر برسد.

 گلف GTI Mk2

گلف GTI سری MK2
Mk2 همچنین از بسیاری جهات مانند یک یادگار به نظر می رسد، اگرچه نشانه های بهبود تکاملی بلافاصله در لحظه ای که به داخل آن صعود می کنید آشکار می شود. در اینجا بسیار بزرگتر و جادارتر به نظر می رسد و از آنجایی که خودروهای ما در داخل بزرگتر و مجلل تر شدند زمانی که Mk2 بین سال های 1984 تا 1992 به فروش می رسید، این فضای اضافی توسط بازار یک ضرورت مطلق تلقی می شد.
Mk2 در سال 1986 دارای فرمان برقی و در نهایت موتور 16 ولتی پوکیتر و پرانرژی تر شد، در حالی که در سال 1989 سپرهای جدید و بزرگتر جلو و عقب را دریافت کرد. در سال 1990، GTI نیز از یک میلیون فروش جهانی عبور کرد. شاسی Mk2 در طول عمر خود، به‌ویژه، از نظر دقت و لمس‌پذیری، یک چیز کمیاب لذت‌بخش باقی ماند. و مانند Mk1، با استانداردی ساخته شد که رقبای خود از فورد و فرانسه را در آن زمان به طرز تاسف باری ناکافی به نظر می‌رساند. به این دلایل و بسیاری موارد دیگر، Mk2 (مخصوصا 16v) ​​یکی از بهترین های هشت نسخه باقی مانده است.

گلف GTI Mk3

گلف GTI سری MK3
این چیزی نیست که بتوان با صداقت در مورد Mk3 که بین سال‌های 1992-1998 دنبال شد، یا Mk4 که بین سال‌های 1998-2004 عرضه شد، صادقانه گفت. در واقع، منصفانه است که بگوییم که فولکس‌ واگن در میل خود برای تعقیب نتایج نهایی، راه خود را با GTI بین سال‌های 1992 تا 2004 گم کرد، زمانی که Mk3 و Mk4 هر دو به طور کامل در رسیدن به درجه ناکام ماندند.
با نگاهی به گذشته، Mk3 اکنون با توجه به اینکه دو نسخه اول چقدر درخشان بودند، ناامید کننده به نظر می رسد. در مقایسه، فضای داخلی آن به‌طور عجیبی ارزان به نظر می‌رسید، دینامیک آن در بهترین حالت متوسط ​​بود (نرم و اسفنجی بود، مانند نمونه‌های قبلی‌اش تیز و دقیق نبود) و در دوره‌ای که جسورتر به نظر بسیار بهتر بود، به‌طور عجیبی عذرخواهی به نظر می‌رسید.

گلف GTI Mk4

گلف GTI سری MK4
صادقانه بگویم، این یک تلاش ضعیف برای یک GTI بود، و زمانی که Mk4 در سال 1998 به فروش رفت، دقیقاً بسیاری از اشتباهات Mk3 را اصلاح نکرد، حتی اگر فضای داخلی آن نشان دهنده یک گام بسیار واضح در کیفیت باشد. اما علی‌رغم کابین لوکس آن، جایی که Mk4 واقعاً نتوانست در آن عرضه شود، در جاده‌ها قرار داشت، دقیقاً جایی که GTIهای اصلی بسیار قوی بودند. با رانندگی با نمونه‌های مسافت پیموده شده نزدیک به صفر Mk3 و Mk4 که در اینجا می‌بینید، فهمیدن دلیل آن دشوار نیست.
به طور پویا، هر دوی آنها مانند هاچ بک های معمولی هستند که به طور اتفاقی نشان های GTI را می پوشند. هر دوی آن‌ها احساس می‌کنند که در نهایت برای نیرو دادن به موتور توربودیزل طراحی شده‌اند، نه یک موتور بنزینی چهار سیلندر خوش آب و هوا، و در حقیقت احتمالاً در آن زمان چنین بود. در سال 2003، زمانی که خودروهایی مانند Mk1 Focus RS و Mégane Renaultsport در حال حرکت بودند، Mk4 Golf GTI به سایه بسیار ضعیفی از خود سابق خود تبدیل شده بود.

گلف GTI Mk5

گلف GTI سری MK5
خوشبختانه فولکس واگن نور را دید و در نهایت به انتقادات واکنش نشان داد و Mk5 Golf GTI را در سال 2004 به ما داد. .
چرا؟ زیرا، بله، کیفیت داخلی بازگشته بود، اما مهم‌تر از آن، عقب نیز یک شاسی دیفرانسیل جلو عالی بود که به یک موتور 2.0 لیتری توربو متصل بود که شاید قوی‌ترین نبود، اما در نهایت این موتور را داشت. نوع شخصیت مناسب برای ارائه آن. یک بار دیگر، گلف GTI تبدیل به یک هاچ‌بک داغ عالی برای رانندگی در لباس Mk5 شد، خودرویی که می‌توانست با بهترین خودروهای کلاس خود مقایسه شود. همچنین اولین گلف GTI بود که به گیربکس دوکلاچه مجهز شد، که از آن زمان در میان بسیاری از هاچ‌بک‌های داغ، رایج شده است.

گلف GTI Mk6

گلف GTI سری MK6
پس از تصحیح کشتی، Mk5 بین سال‌های 2009 تا 2013 توسط Mk6 مشابه خوب، اما کمتر پیشگامانه دنبال شد. این اولین مدل فولکس واگن گلف GTI کابریولت معرفی شد و با رانندگی امروز آن، Mk6 قرمز روشنی که در اینجا می بینید، شبیه GTI دوران مدرن است، حتی اگر در کنار Clubsport 45 Mk8 ظاهری قدیمی و قدیمی به نظر برسد.
Mk6 در هر کاری که انجام می‌دهد خوب است، شاید کمی نرم‌تر از نسل قبلی خود، اما همچنین کاربردی‌تر و مجهزتر است. با این تجربه، من هنوز Mk5 را به Mk6 ترجیح می دهم. به نظر می رسد این مدل در طرح کلی چیزهای مهم تری است، به علاوه شاسی و فرمان آن کمی تیزتر هستند.

گلف GTI Mk7

گلف GTI سری MK7
و سپس، درام رول، من Mk7 Golf GTI را رانندگی می‌کنم، که در اینجا در قالب Performance Pack دیده می‌شود، به این معنی که دیفرانسیل مورد نظر شما و درخشش دینامیک کورکننده‌ای دارد که هرگز نمی‌توانید انتظارش را داشته باشید. زمانی که فولکس‌واگن آن را در سال 2014 روانه بازار کرد، این یک خودروی هلویی بود، که توسط همان مردی طراحی شده بود که تا آن زمان تمام GT3‌ها را در پورشه انجام می‌داد، و از آن زمان تاکنون چیز زیادی تغییر نکرده است. Age به Mk7 نرسیده است. حتی در کنار Clubsport 45 Mk8 که من به دنبال آن می‌روم، Mk7 در هر کاری که به صورت دینامیکی انجام می‌دهد، احساس می‌کند و دقیق‌تر است و کمی رضایت‌بخش‌تر است. این درایو بسیار شبیه به Mk8 عالی است، اما از قطعاتی که شما نیاز ندارید یا می‌خواهید تجربه‌ای خالص‌تر را به جا بگذارید، حذف شده است. از این نظر کمی شبیه Mk2 16v است: خالص.
با این حال، در عین حال، Mk7 به همان اندازه که می‌توانید آرزویش را داشته باشید، یک هاچ‌بک کاربردی است، با فضای زیاد در مناطق مهم، اسباب‌بازی‌های زیادی برای بازی در داخل، و عملکرد بیش از اندازه کافی در خط مستقیم برای باز کردن قفل جواهر آن از شاسی بنابراین، این انتخاب کامل من از این مجموعه خارق‌العاده ماشین‌ها است.

گلف GTI Mk8

گلف GTI سری MK8
وقتی Mk8 Clubsport 45 جدید به ارزش 40 گراند در کنار آن قرار دارد، این چیزی می گوید. بر حسب تصادف، 40 هزار پوند همان مبلغی است که فولکس‌واگن Mk1 GTI اصلی را بیمه کرده است، اما دنیایی از تفاوت و 45 سال بین آنها وجود دارد. و من می دانم که کدام یک 40 گرند من را می گیرد.
Mk8 نه تنها برای رانندگی، بلکه به عنوان یک تکه فناوری برای تجربه و تعامل با آن بسیار چشمگیر است. این نشان‌دهنده ترکیبی قوی از ارزش‌های جدید و کمی قدیمی از این نظر است، حتی اگر فناوری آن در ابتدا بسیار قابل لمس باشد، به خصوص کنترل‌های لمسی و طراحی صفحه لمسی کاملا دیجیتال آن.
مهمتر از همه، آنچه Golf GTI نشان دهنده پیشرفت است. گاهی اوقات، تنها راه رو به جلو این است که برای مدتی به عقب برگردیم. تا متوجه اشتباهات خود شوید و از آنها درس بگیرید. و چند نفر از آنها با نشان جادویی GTI در طول سال ها به آنها متصل شده اند. اما به طور کلی گلف GTI دوام آورده، تکامل یافته و به جلو رفته است. پنج دهه بعد، هنوز هم خودرویی تعیین کننده است.
در مورد اینکه آیا این 45 سال دیگر وجود خواهد داشت یا نه، و هشت نسل دیگر نیز به دنبال آن خواهند آمد، خوب این موضوع کاملاً دیگری است. MK8.2 که در چند سال آینده عرضه می شود، می تواند آخرین باشد.

جدول زمانی تولید نسل های مختلف گلف GTI

فولکس واگن گلف GTI Mk8 از سال 2020-امروز
2.0 توربو با 242 اسب بخار راه اندازی شد، مدل Clubsport نیز با 296 اسب بخار معرفی شد. 2021 Clubsport 45، همچنین با 296 اسب بخار، به خط تولید می پیوندد تا 45 سال گلف GTI را جشن بگیرد.
فولکس واگن گلف GTI Mk7 از سال 2013-2020
2.0 توربو با 217 اسب بخار از زمان عرضه، نسخه Performance Pack با 227 اسب بخار و LSD استاندارد نیز موجود است. مدل 2016 Clubsport S که راه اندازی شد، دامان ماشین تولیدی جدید محرک جلو را تنظیم می کند. رکورد در نوربرگ رینگ (7 دقیقه و 49.24 ثانیه)؛ GTI TCR 2019 راه اندازی شد.
فولکس واگن گلف GTI Mk6 از سال 2009-2013
2.0 توربو با 207 اسب بخار از زمان عرضه 2011 GTI 35 Edition با 232 اسب بخار عرضه شد. GTI Cabrio 2012 معرفی شد.
فولکس واگن گلف GTI Mk5 از سال 2004-2008
2.0 توربو با 197 اسب بخار از زمان عرضه گیربکس DSG نیز به صورت آپشن در دسترس است. موتور 227 اسب بخاری 2007 در نسخه 30 GTI موجود است.
فولکس واگن گلف GTI Mk4 از سال 1998-2004
1.8 توربو در دسترس از راه اندازی با 148 اسب بخار. 1999 2.0 (غیر توربو) با 113 اسب بخار معرفی شد. موتورهای بنزینی 180 اسب بخاری و TDi 148 اسب بخاری 2002 از راه می رسند.
فولکس واگن گلف GTI Mk3 از سال 1992-1998
گلف VR6 با Mk3 وارد شد و GTI را از پایه‌ی پرطرفدارش به زمین زد.
فولکس واگن گلف GTI Mk2 از سال 1984-1992
1986 1.8 16v معرفی شده با 137 اسب بخار; 1989 ضربه گیرهای بزرگ معرفی شد. 1990 یک میلیون فروش GTI رسید.
فولکس واگن گلف GTI MK1 از سال 1976-1984
1979 اولین GTI فرمان راست انگلستان راه اندازی شد. 1982 موتور 1.8 با 110 اسب بخار معرفی شد تا با 1.6 108 اسب بخار.


منبع: AutoExpress
نوشته شده در 1403-04-13 توسط 0 276

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0