تعویض لنت و دیسک ترمز بی ام و مدل اف 10 سال 2011

تعویض لنت و دیسک ترمز بی ام و مدل اف 10 سال 2011

برای تعویض لنت ترمز بی ام و سری 5 مدل اف 10 و همچنین دیسک ترمز آن بیشتر به تجربه و مهارت نیازمندید ، با این مقاله شما قطعا طریقه تعویض لنت ترمز و دیسک ترمز را به خوبی یاد خواهید گرفت و "کار نشد نداره" اما موضوع اینجاست که "کار هر کس نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد و مرد کهن " بنابراین اگر مطمئن نیستید که می توانید به راحتی و به طور کامل لنت و دیسک را عوض کنید هرگز این مقاله را به فاز عملیاتی نبرید و این کار را به تعمیرکاری ماهر بسپارید.

 

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که لنت همان طرفی که باید تعویض بشود  را به وسیله جک بالا ببرید سپس چرخ را در بیاورید پس از آن یک جک کوچتر بیاورید و سطح ارتفاع ماشین را تا جک دومی پایین بیاورید البته این کار اجباری نیست چرا که همه این کار ها برای دسترسی بهتر شما به لنت ترمز و دیسک ترمز است.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی پورشه

------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

گیره خارداره نگه دارنده را با دقت جدا کنید .(این کار را با احتیاط انجام دهید زیرا این قطعه در هنگام جدا کردن و به هنگام وصل کردن فشار زیادی را باید تحمل کند )

 

 

 

به وسیله یک پیچ گوشتی و یک انبردست سعی کنید قسمتی که در شکل مشخص شده را که پیچ گوشتی را در داخل سوراخ کرده است و به وسیله انبردست آن گیره را خارج می کند.

به وسیله یک آچار آلن 7 میلیمتری سعی کنید که پیچ ها را باز کنید. این پیچ ها خیلی محکم و سفت نیستند و برای باز کردنشان خیلی نباید به زحمت بیافتید.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بی ام و

------------------------------------------------------

 

در این مرحله شما به یک آچار جقجقه ای هم نیاز دارید که باید با چرخش مناسب آچار آلن در یک زاویه مناسب پیچ ها را باز کنید .

 

 

 

 

در این مرحله برای جدا کردن قسمت گیره شما به وسیله ای مانند گیره(c-clamp) نیاز دارید تا قسمت گیره را از پیستون مترحرک که لنت ترمز بیرونی در آن قرار دارد را کمی به عقب برانید  تا بتوانید گیره پیستون متحرک را به بالا ببرید. 

 

 

 

قسمت گیره متحرک را باز کنید و به سمت بالا بکشید، لنت ترمز بیرونی بر روی همین گیره متصل است که به سمت بالا داده اید.

 
 

 

گیره (کالیپر) را به سمت بالا بلند کنید لنت ترمز خارجی در قسمت بست قرار دارد لنت ترمز داخلی در خود گیره وجود دارد ، همانطور که در شکل زیر مشاهده می فرمایید باید به وسیله یک سیم برای به تعلیق در آوردن فشار زیاد روی لنت استفاده کنید.

 

شما میتوانید به وسیله یک چوب قدیمی و صاف که به لنت داخلی می چسبانید و فشار می دهید لنت را به آن بچسبانید و آن را از درون پیستون جدا کنید.

------------------------------------------------------

لوازم یدکی بنز

------------------------------------------------------

 

 

 

با استفاده از یک آچار آلن 6 میلیمتری پیچ نگهدارنده قسمت صفحه چرخان (دیسک) را باز کنید ، دقت کنید که همه نیرویی که وارد می کنید بر روی خود آچار آلن باشد و هرگز نیروی اضافی بر روی خود پیچ یا قسمت های اطراف آن وارد نکنید در غیر اینصورت ممکن است که پیچ را چاک بدهید. این مرحله فقط نیاز به صبر و حوصله دارد. 

برای جلوگیری از حرکت دیسک میتوانید یک آچار فرانسه بزرگ را طوری قرار دهید که حرکت این قسمت چرخان را متوقف کنید و راحت تر به کار تعویض خود ادامه دهید. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت چپ پایین تصویر به نمایش گذاشته شده است.

 

 

------------------------------------------------------

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی

------------------------------------------------------

 

 

 

اکنون به یک آچار 18 میلیمتری نیاز دارید تا دو پیچ گیره نگهدارنده اصلی را باز کنید . این مرحله کمی سخت است چرا که به دلیل سفت بودن پیچ ه شما عملا با دست خالی و یک آچار توانایی باز کردن آن ها را ندارید بنابراین به یک چکش نیاز دارید تا با یک ضربه به صورت شلاقی و اهرم قراردادن آن آچار نیروی وارد شده توسط چکش را به پیچ انتقال بدهید .

 

 

اخطار جدی ! 

اگر فکر می کنید که این ضربه ها به پیچ ها باعث خرابی نمی شود باید بگویم سخت در اشتباه هستید .

راهکار مناسب

تنها راهکاری که باعث می شود تا به پیچ ها نیروی زیادی وارد نشود و آن ها سالم بمانند این است که آن ها را گرم کنید همانطور که می دانید گرم کردن پیچ ها باعث تغییر سایز پیچ ها می شود و کمی راحت تر باز می شوند .در واقع در مقایسه با حالت اول باز کردن پیچ ها مثل آب خوردن می شود.

 

حالابه قسمت اصلی ماجرا رسیدیم در این مرحله شما به یک چکش پلاستیکی نیاز دارید ، به وسیله چکش ضرباتی را به وصرت آرام و زوایه دار باید به خود دیسک ترمز بزنید دقت کنید که قدرت ضربه شما نباید به قدری باشد که به قسمت نگهدارنده دیسک ترمز نیرویی وارد بشود.

 

 

قسمت های ریل راهنمای گیره را به وسیله یک فرچه فلزی یا سمباده تمیز کنید سپس گری ترمز را به روی آن بمالید ، گریس را طوری باید بمالید که مطمئن باشید حتی قسمتی از چربی آن به قسمت دیسک مالیده نشود .

 

 

 

سپس یک لایه ضد حریق و زنگ زدگی بر روی قسمت نگهدارنده صفحه بزنید .

 

 

دیسک جدید رابه وسیله اسپری تمیز کننده به همراه یک دستمال تمیز خوب پاک کنید این اسپری حاوی گریس و چربی مخصوصی است که مانع از خوردگی و زنگ زدگی می شود. این اسپری معمولا در همان فروشگاهی که دیسک ترمز را می خرید باید موجود باشد.

 

در ایتدا دست هایتان را که در مراحل قبلی ممکن است چرب شده باشد را خوب بشویید زیرا کارهایی پیش رو دارید که با دستان چرب هرگز قادر به انجام آن ها نیستید.

 

 

دیسک چرخان را از قسمت پایین آن نگه دارید و یا از هر دو طرف پایین آن سپس آن را جا بندازید و به سمت عقب بچرخانید.

 

 

 

با آچار آلن پیچ ها را سفت کنید.

 

 

 

 

به وسیله یک آچار جقجقه ای که سایز آن 18 میلیمتر است پیچ ها را سفت ببندید و گیره را دوباره نصب کنید .

 

 

 

 

لنت ترمز بیرونی را نصب نمایید.

 

 

سپس پد داخلی لنت ترمز را که به پیستون سوار است نصب نمایید.

 

 

گیره را بردارید و آن را دوباره نصب کنید.

 

ابتدا پیچ و مهره ها را کاملا تمیز کنید و سپس مقداری گریس بر روی آن ها بمالید.

 

 

از آچار آلن 7 میلیمتری برای سفت کردن و عقب راندن گیره و سفت شدن دیسک ترمز بر روی صفحه  اطمینان حاصل کنید.

 

 

در مدل بی ام و سری 5، F10 شرایط و اوضاع کمی سخت و پیچیده تر می شود و نیاز به نیروی انسانی بیشتر می شود! به خاطر همین موضوع بهتر است که مانند تصویر شما هم یک نفر کمکی در کنارتون حضور داشته باشد عوض کردن لنت ترمز و دیسک ترمز در مدل های قدیمی تر کمی راحت تر بود .

 

دو نفر باید به شما کمک کنند شخص اول باید قسمت بالایی را به سمت بالا باز کند شخص دیگری هم باید دقیقا همین کار را با قسمت پایینیه گیره انجام بدهد و اما نفر سوم  باید به وسیله یک پیچ گوشتی و چکش سعی کند که گیره اصلی را با هر سختی که هست به گیره پیستون جا بیاندازد .

 

 

فعلا راه بهتری سراغ ندارم که بتوانم پیشنهاد بدهم اما مطئنم که این راه با وجود سختی که به همراه دارد،به طور کامل عملی می باشد.

 

 

بدون آنکه به خود صفحه ترمز از ماده ضد زنگ زدگی مالیده شود ، قسمت بیرونی آن را به خوبی از این ماده ضد زنگار بمالید البته در تصویر هم زیادی از حد از این ماده استفاده شده است.

از این ماده بهتر است که در قسمت هایی استفده شود که پیچ ها به قسمت های دیگر متصل شده اند و امکان خوردگی و زنگ زدگی بیشتر است.

 

 

 

 

دو نکته بسیار جدی :

1-پس از اتمام کار اولین کاری که باید انجام بدهید باید هشدار منوی پشت فرمان را چک کنید تا متوجه شوید که لنت ترمز جدید شما باعث آن شده باشد که ارور پنل پشت فرمان برطرف گردد.

2- طریقه امتحان کردن لنت ترمز جدید فقط در حال حرکت قابل قبول است بنابراین با احتیاط بیشتر و با سرعت 30 الی 40 کیلومتر درساعت، لنت ترمزهای خود را امتحان کنید. 

هشدار!

تا زمانی که امتحان اولیه را با لنت های خود انجام نداده اید هرگز به سرعت های بالاتر حتی فکر هم نکنید.

 

 

اگر با خواندن این مقاله به فکر تعویض لنت ترمزهای فعلی خودرویتان با مدل اصلی لنت ترمز بی ام کردید حتما متن زیر بخوانید.

 

بهترین لنت ترمز هایی که می توانید برای بی ام و سری 5 مدل F10 استفاده کنید را برایتان در زیر نوشته ام.

 

 

 

لنت ترمز عقب بی ام و سری 5 و X3 و X4 سال های 2012 تا 2015 - 34216862202

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لنت ترمز جلو بی ام و سری 5 سال های 2011 تا 2016 - 34116858047

 

 

  

 

 

دیسک ترمز جلو بی ام و (تکستار) سری 5 سال های 2001 تا 2009 - 34116864059

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع :

https://goo.gl/F3CRv1

 

نوشته شده در 1396-07-27 توسط 1 5287

1 نظر

  • نیوشا رامش

    نیوشا رامش 1396-08-06 پاسخ

    سلام چقدر وبلاگتون زیبا و کامل بود بسیار ممنونم ازتون خیلی دوست داشتم بدونم لنت را چجوری تعویض می کنند اونم برای بی ام و البته نه اینکه بخوام خودم لنت عوضکنم ها نه ولی خیلی کنجکاو بودم بدونم

نظر خود را به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

مقایسه 0